Mgr Agnieszka Ratajczak

    Mgr Agnieszka Ratajczak

      Sylwetka specjalisty

      Jest pedagogiem terapeutą, socjoterapeutą. Absolwentka UAM, członek Polskiego Towarzystwa Dysleksji. Na co dzień pracuje w szkole podstawowej oraz gimnazjum, gdzie prowadzi m.in. terapię pedagogiczną dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, ukierunkowaną na wspieranie rozwoju funkcji poznawczych, treningi i zajęcia radzenia sobie z emocjami oraz poradnictwo umiejętności wychowawczych dla rodziców i nauczycieli. Pracuje indywidualnie i w ramach grup terapeutycznych.

      W swojej pracy wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na różnych kursach i szkoleniach w całej Polsce. Posiada także doświadczenie w pracy w świetlicy socjoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym. Ponadto od kilku lat organizuje i prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli i rodziców z zakresu radzenia sobie w sytuacji trudnej, dobrej współpracy szkoła-dom, jak również szkolenia dla rad pedagogicznych dotyczące niepowodzeń szkolnych. Dodatkowo od wielu lat z ogromną pasją organizuje i tworzy programy obozów, kolonii i półkolonii letnich dla dzieci i młodzieży.

      Diagnoza pedagogiczna
      → Badanie pedagogiczne diagnozujące rodzaj dysfunkcji, np.: dysleksję, dysortografię, dysgrafię.
      → Badanie dojrzałości szkolnej dziecka.

      Terapia pedagogiczna
      Dotyczy uczniów nauczania zintegrowanego oraz uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej.

      → Terapia pedagogiczna – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci z trudnościami w uczeniu się, m.in.: kłopoty w nauce czytania, pisania, usprawnianie osłabionych/zaburzonych funkcji poznawczych.
      → Ukierunkowywanie samodzielnej pracy uczniów gimnazjów wykonujących ćwiczenia ortograficzne oraz mających problemy o charakterze dysleksji, dysortografii, dysgrafii.
      → Zajęcia kreatywnej ortografii dla uczniów z trudnościami w pisaniu przy wykorzystaniu serii zeszytów Programu Edukacyjno-Terapeutycznego „Ortograffiti” rekomendowanego przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.
      → Terapia ręki dla dzieci w młodszym wieku szkolnym: usprawnianie precyzji ruchów rąk, wzmacnianie koncentracji, wyuczenie zdolności skupiania uwagi, patrzenia, poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej.
      → Zajęcia dla 5,6-latków rozwijające gotowość szkolną.
      → Wszystkie zajęcia mogą mieć charakter indywidualny lub zajęć w małych grupach 3-4 os.

      Zajęcia socjoterapeutyczne
      → Poznanie samego siebie, swoich mocnych i słabych stron.
      → Budowanie poczucia własnej wartości.
      → Doskonalenie umiejętności zachowań asertywnych.
      → Kształcenie umiejętności kierowania swoimi zachowaniami i podjęcia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
      → Sposoby radzenia sobie w konfliktach z rówieśnikami.
      → Kształcenie otwartości i szczerości, współdziałania i współpracy, nawiązywania przyjaźni.
      → Kształtowanie inteligencji emocjonalnej (rozpoznawanie, nazywanie emocji i uczuć).
      → Zajęcia 50 – minutowe, w grupach 6 osobowych adresowane dla dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz uczniów klas 4-6.

      Konsultacje pedagogiczne
      Oferta w tym zakresie skierowana zarówno do uczniów, rodziców oraz nauczycieli.

      Rodzice:
      → Udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, nadpobudliwości psychoruchowej, problemów w nauce.

      Uczniowie:
      → Udzielanie pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.
      → Porady i pomoc uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych.

      Nauczyciele:
      → Rozmowy z nauczycielami na temat przyczyn problemów w nauce i zachowaniu dzieci oraz możliwości pomocy tym uczniom.
      → Analizowanie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych, stworzenie programu wsparcia danego dziecka na podstawie w/w dokumentacji.
      → Pomoc wychowawcom w przygotowaniu scenariuszy zajęć wychowawczych w zależności od problemów klasowych.